De impact van de Olympische Spelen

Het moet een fantastische zomer worden in Londen. Niet alleen laten topatleten zien waarvoor ze hard getraind hebben en aanschouwen sportliefhebbers zowel live als op tv hun favoriete Spelen, ook het Nederlandse bedrijfsleven floreert door de komst van de Olympische Spelen in het overzeese buurland.

 

Groot-Brittannië heeft haar best gedaan het overgrote deel van de opdrachten, ongeveer 98 procent, te besteden aan ‘eigen’ bedrijven. Dit percentage staat gelijk aan veertienhonderd contracten. De totaal investering wordt geschat op ongeveer 11,3 miljard euro. Hiervan wordt 8,5 miljard euro besteed aan legacy en 7, 8 miljard euro aan opdrachten voor private ondernemingen.

 

Het overige percentage van de contracten zijn door de Engelse partijen uitbesteed  of vergeven aan buitenlandse partijen. De verhuurtak van Desko heeft de opdracht gekregen om de vloerbedekking te leggen op het Silverstone Race Circuit en het leggen van tapijt voor de in- en uitgang van de sporters op Heathrow. Ook andere Nederlandse bedrijven hebben een aanbesteding gekregen, waaronder Philips, Koninklijke BAM groep, Imtech, Heineken, G4S beveiliging, van der Berk Boomkwekerij.

 

De Olympische Spelen is een gigantisch project waar jaren aan voorbereidingen aan vooraf gaan. Er worden maar liefst 32 speellocaties gerealiseerd. Het complete park heeft een omvang ter grootte van 350 voetbalvelden. Ruim 30.000 mensen zetten zich in om het park te realiseren. Geschat wordt dat er op de drukste dag van de Spelen 6.499 mensen aan het werk zullen zijn.

 

De Nederlandse sporter en bezoeker vertegenwoordigen een serieus aantal tijdens de Olympische Spelen. Dagelijks zullen er tot maximaal 50.000 Nederlanders de Spelen bezoeken wat een totaal maakt van 800.000 voor de gehele Spelen. Er gaan 285 Nederlandse sporters en begeleiders naar Londen, van de ruim 23.000 wereldwijd.

 

Voor Groot-Brittannië is de economische impact enorm. Volgens onderzoek leveren de Spelen tot 2015, 17.900 extra banen op. De verwachting is dat er voor ruim 910 miljoen euro extra aan consumentenuitgaven worden gedaan. Dat is bijna 20% meer dan consumenten, in de zeven weken van de Spelen, zouden uitgeven als deze niet in Londen plaats vonden. Dit betekent een stijging in BBP van 1.38 miljard op korte termijn.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie